Mekaniikkaa meikäläisille: Litkutusta, eli Tubeless-renkaiden asennus

Taas taikinoidaan renkaiden kanssa, nimittäin nyt on vuorossa tubeless-asennus, eli renkaan asennus ilman erillistä sisärengasta. Tubelessin edut ovat jossain määrin samankaltaiset kuin tuubirenkaiden. Ensinnäkin tubelessit ovat vähemmän alttiita puristuspuhkeamisille ja systeemiin kuuluu yleensä jonkun sortin litku joka tiivistää pienet reiät. Lisäksi sanotaan, että tubeless vierii paremmin kun sisärengas ei aiheuta kitkaa tai vastusta. Painoetu on vähän kyseenalainen, koska systeemiin kuuluu jonkin sortin tiivistyslitku ja vannenauhat yms., jotka tulevat painoltaan hyvin lähelle sisärengasta.

Miten tubeless sitten toimii? Rengas tiivistyy vanteelle vannenauhan avulla tai ilman ilmanpaineen seurauksena ja siis tässä systeemissä itse ulkorengas pitää ilmaa. Systeemiin kuuluu sitten tosiaan yleensä jokin nestemäinen tiiviste. Tubeless-systeemejä on nykyään markkinoilla useita. Ensimmäinen kaupallisesti menestynyt oli Stan’s NoTubes, johon kuuluu erilaisia vannenauhoja, tiivisteneste, nykyään myös vanteet ja kiekot, sekä tarvikkeet joilla suurin osa markkinoilla olevista vanteista ja renkaista voidaan ”litkuttaa”. Stanin tuotteiden vanavedessä syntyi myös ns. ghetto-tubeless, jossa periaate on sama mutta vannenauhana käytetään liian pientä sisärengasta tai teippiä. Pian Stanin menestyksen siivittämänä syntyi UST-standardi, Universal Standard for Tubeless, jota noudattavat renkaat ja vanteet muodostavat yhteensopivan systeemin. Erityisesti Mavic vannevalmistajna  ja patentinhaltijana on ollut UST:n takana. Vähän myöhemmin isoilla pyörä/osavalmistajilla on omat systeeminsä, esim. Trekin kanssa naimisissa olevalla Bontragerilla on TLR-systeemi ja Specializedilla on 2Bliss. Bontyn systeemi on sikäli vastaava kuin Stan’s, että siinä on oma vaanenauhansa ja litkunsa. Litkuja erikseen valmistavat ainakin Stan’s NoTubes, Orange Seal ja Caffelatex. Lisäksi mahdollisesti alihankittuja litkuja tarjoavat ainakin Bonty sekä Schwalbe omien renkaidensa kanssa käytettäväksi.

Stanin systeemin vahvuutena voi pitää sitä, että periaatteessa sillä saa litkutettua liki pitäen mitkä tahansa renkaat mille tahansa vanteille. Muut systeemit luottavat erityisvalmisteisiin renkaisiin ja/tai vanteisiin. Ertyisvalmisteinen tarkoittaa, että vanteessa ja/tai renkaassa on muotoilu joka auttaa renkaan ja vanteen välistä tiivistystä. Tästä malliesimerkki on UST, jossa renkaat istuvat erityisesti muotoiltuun uraan vanteessa. Sivumennen sanoen UST saattaa olla helpoin ja varmin, ja toimii ilman litkujakin. Myös Bontragerin TLR on ilmeisesti helppo. Stanin litku kuitenkin on nettipuheiden mukaan yleistoimivin ja systeemi on monipuolisin.

Miten tubeless-asenus eli litkutus sitten tapahtuu? Periaate lienee kaikille systeemeille aika sama, mutta tässä nyt esimerkkinä Stanin vanteet, Stan’s Arch EX ja toisen valmistajan tubeless ready renkaat, mallia Schwalbe Racing Ralph EVO SnakeSkin TLR. Koska kyseessä on Stanin vanne ja tubeless ready rengas, päädyin kokeilemaan yksinkertaisinta menetelmä, eli Stanin keltaista teippiä ja venttiilin varsia. Selvytenä siis tämä ohje on suoraan Stanin keltaisen teipin menetelmälle, mutta suuri osa työvaiheista, lukuun ottamatta teipin asennusta ovat samoja. Teipin etu on, että se on kevyempi ja halvempi kuin kumiset vannenauhat.

Prosessi on pääpiirteissään sikäli yksinkertainen että rengas asennetaan vanteelle, kaadetaan litkut tupiin ja nostetaan paineella vanteelle. Kuten tavallista, ähinää voi säästää hyvällä valmistelulla ja tietämällä pari knoppia. Alla tarkemmat työvaiheet perustuen Stanin ohjeisiin teipin asennuksesta ja varsinaisesta renkaiden asennuksesta tai litkutuksesta. Taas kerran, ennen kuin aloitetaan: seuraa aina valmistajan ohjeita ja varoituksia, toimi terven järjeen mukaan ja äläkä syytä minua jos jotain menee pieleen. Tämä ohje on annettu hyvässä tarkoituksessa esimerkkinä, eikä se korvaa valmistajan ohjeita. Jos epäilyttää niin vie kiekot pajalle litkutettavaksi.

Tarvikkeet

  • Kiekot ja renkaat
  • Vanneteipit ja venttiilit, tai vannenauhat
  • Sisäkumit
  • Rengasraudat
  • Karhunkieltä
  • Rasvatonta liuotinta
  • Sakset
  • Pieni pyöröviila
  • Litkut
  • Haluttaessa iso lääkeruisku tai Stanin litkuruisku
  • Paineilmaa, hätätilassa CO2 kapseli tai rivakka jalkapumppu
  • Kuormaliina
  • Tiskiainetta
  • Ämpäri, sieni ja vettä

Teipin asennus ja vanteiden valmistelu

Prosessi alkaa vanteen valmistelusta ja teipin tai vannenauhan asennuksesta.

  1. Asenna kiekko rihtauspenkkiin tai pyörän haarukkaan ilman rengasta. Pese tarvittaessa ensiksi.
  2. Vanteen peti pyyhitään puhtaaksi rasvattomalla liuottimella ja karhennetaan karhunkielellä kevyesti. Karhennuksen jälkeen pyyhi liuottimella uudestaan.
  3. Teipin asennus kannattaa aloittaa vanteen saumasta, eli liimaa teipin alku sauman tarkasti keskelle vanteen uraa sauman kohdalle.
  4. Pidä toisella kädellä teipin päätä ja vannetta paikallaan ja vedä teippi tiukalle niin että tunnet sen veyvän vähän ja paina suoraan vanteelle
  5. Kun teippi on keskellä niin paina se sormilla kiinnin ensin keskeltä ja sitten reunalta, etene noin 15cm kerrallaan ja pidä huoli että teippi on tasaisen tiukalla. Stanin ohjeen mukaan vetoa saa olla ”reilusti” niin että keltainen teippi aavistuksen venähtää.
  6. Kierrä koko vanne ja painele teippi paikalleen ja pidä huoli ettei ryppyjä tule
  7. Etene noin parikymmentä senttiä sauman yli ja katkaise teippi vähintään 10-15cm sauman yli
  8. Lopuksi painele teippi paikalleen tarkasti ja tarkista ettei teipissä ole ryppyjä
  9. Puhkaise venttiilin reikä veitsellä tai saksien kärjillä ja viimeistele reiän reunat pienellä pyöröviilalla. Älä kuitenkaan hoonaa reikää suuremmaksi ettei venttiili ala vuotaa, vaan rapsi teippi varovasti reiän reunoja vasten
  10. Kun teippi on valmis, asenna rengas normaalisti vanteelle sisärenkaan kanssa vähintään vuorokaudeksi.
    • Uusi TLR rengas tubeless vanteella voi olla hyvin hyvin vaikea saada päälle. Tärkeä asia asennuksessa on huomata, että tubelessvanteessa on leveä olake johon rengas tiivistyy. ”Tavallisissa” vanteissa olaketta ei ole, tai se on huomattavasti kapeampi. Kun rengasta laitta vanteelle, niin jo vantella oleva osa reunanauhasta ei saa olla olakkeella, koska silloin rengas ei pääse vanteelle.
    • Hommassa auttaa jos renkaan reunanauhan ja/tai vanteen reunan voitelee kevyesti tarkoitukseen tehdyllä liukasteella tai ihan raa’alla astianpesuaineella.
”Normaali” vanne vasemmalla, Stanin tubeless-vane oikealla. Huomaa ero pedin muodossa; rengasta asentaessa kannattaa olla tarkkana että reunanauha kulkee olakkeiden välillä. (Kuva: Stan’s NoTubes)

Renkaan asennuksella on kaksi tarkoitusta; ensinnäkin rengas painaa teipin lopullisesti paikalleen ja toisaalta se myös venyttää renkaan kuosiin, niin että se on helppo litkuttaa.  Litkutus voi onnistua suoraa huutoakin, mutta riskinä on, että litku irrottaa teipin tai siihen jää ryppy joka alkaa falskaamaan. Sivumennen sanoen itse asensin teipin lähes vuosi ennen kuin sain aikaiseksi tehdää litkutuksen ja olen ajanut vanteella sekä Ralphit että nastarenkaat päällä tänä aikana. Kun kuorin renkaat nyt vanteelta niin näyttää että homma on toiminut, teippi on nyt hyvin hyvin tiiviisti kiinni.

Ohessa itse Stanin vanha video näyttää kuinka homma toimii:

Näillä lääkkeillä Stanin vanteet ovat valmiita litkutettavaksi. Kumisen vannenauhan asennus on saman tyyppinen tai jopa yksinkertaisempikin proggis. Nimittäin vanteen preppausta ja teipin liimailua ei tarvita, vaan vannenauha asennetaan puhtaalle vanteelle vähän niinkuin normaalikin vannenauha jota käytetään sisurin kanssa ja jatketaan siitä suoraan varsinaiseen litkutukseen.

Valmiina litkutukseen - vanneteipit ja venttiilit asennettu
Valmiina litkutukseen – vanneteipit ja venttiilit asennettu

Renkaiden asennus ja litkutus

Kun renkaat ovat tekeytyneet yön yli homma alkaa varaamalla litkut, ilmat ja muut yo. himmelit käsille.

  1. Aloita irroittamalla renkaat vanteelta. Käytä rengasrautoja varovasti ettei teippi puhkea.
  2. Asenna venttiilit vanteeseen. Kierrä mutteri tiukkaan, mutta käsivoimilla.
  3. Voitele renkaiden reunat uudestaan kevyesti joko rengasvalmistajan asennusliukasteella tai ihan normaalilla astianpesuaineella jos edellisestä voitelusta on aikaa. Tämä auttaa rengasta nousemaan hyvin vanteelle ilman että tarvitaan tolkuttomasti painetta ja myös asentamaan uudet tiukat renkaat paikalle. Stanin knoppi on asentaa renkaat alkaen venttilin vastapuolelta, jolloin renkaaseen jää eniten asennusvaraa.
  4. Asenna regas normaalisti vanteelle ilman sisärengasta. Asettele rengas tasaisesti ja hyvin vanteelle niin ettei siinä ole turhia ryppyjä.
  5. Nyt on aika kokeilla ilman litkuja ”nouseeko” eli tiivistyykö rengas vanteelle. Nostaminen tapahtuu laskemalla reilusti, muta harkitusti ilmaa renkaaseen.
    • Ilmaa kannattaa laskea liki kaasu pohjassa, mutta hellittää heti kun näkee ja kuulee että rengas tiivistyy ja alkaa nousta vanteelle.
    • Jos rengas ei nouse, niin tarkista että se istuu hyvin. Renkaan kulutuspinnan ympärille voi myös laittaa kevyesti kuormaliinan tueksi.
    • Kun rengas tiivistyy ja paine alkaa nousta, laske ilmaa niin kauan, että maksimipaine tulee vastaan tai että renkaan reunanauha poksahtaa uraansa. ”Nousemisen” kuulee terävänä naksahduksena tai poksahduksena.
    • Älä koskaan ylitä vanteen tai renkaan maksimipainetta, kumpi tulee ensiksi vastaan. Jos painesuositus ylittyy vanne voi pullistua, teippi voi puhjeta, renkaan reunanauha voi katketa tai rengas voi jopa räjähtää. Tässä esimerkkitapauksessa vanteen suurin paine on 40psi, eli noin 3bar.
    • Jos tämä paine ei riitä renkaan nostamiseen, yritä auttaa reunanauha paikalleen kääntämällä rengasta kädellä tai painamalla renkaan reunaa peukaloilla ylöspäin, tai laske ilmat ja voitele renkaan reunat paremmin ja yritä uudestaan.
  1. Kun rengas on noussut hyvin vanteelle, on aika asentaa litkut.
    • Aloita laskemalla ilmat renkaasta. Litkua laitetaan valmistajan ohjeen mukaan, noin 0,5-1dl per rengas.
    • Stanin litkussa on mukana hiukkasia, joten pulloa pitää ravistaa pari minuuttia pontevasti, varsinkin jos litku on vähän vanhan puoleista, ja se pitää aina kaataa kaatonokan avulla pullo ylösalaisin jotta litkun tekstuuri on oikea.
    • Litkutukseen on kaksi vaihtoehtoa: joko käytetään ruiskua jolloin irroitetaan venttiilin henki ja pannaan litkut venttiilinvarren läpi ruiskulla sisään tai irroitetaan rengas varovasti venttiilin vastapuolelta ja kaadetaan sopiva määrä litkua renkaaseen ja asennetaan rengas varovasti takaisin. Suosittelen ruiskua, vaikka onnistui tuo muutenkin aika helposti. Pienempitilavuuksisilla renkailla avomenetelmä voi mennä melkoiseksi sotkemiseksi.
  1. Kun litkut ovat renkaassa ja rengas taas paikallaan, nostetaan rengas taas ilmalla paikalleen ja täytetään vanteen/renkaan maksimipaineeseen kuten edellä.
  2. Kun rengas on täynnä, sulje venttiili ja ota rengasta kiinni vastakkaisilta puolilta ja nosta se käsiin eteesi. Ravista reippaasti pumppaamalla käsiä niin, että renkaan alakohtaan valunut litku loiskuu iloisesti. Pyöräytä rengasta perikymmentä asetta ja toista. Käy rengas ravistellen läpi ainakin kerran.
  3. Seuraa vuotoja. Vuotoja voi olla yksittäisissä kohdissa renkaan kyljissä ja erityisesti vanteen liitoskohdassa. Ei-tubeless -renkaissa yksittäisiä vuotoja voi tulla mihin kohtaan rengasta tahansa, koska ulkokumia ei ole edes tarkoitettu pitämään ilmaa. Tässä voi mennä tuntikin.
    • Laske ämpäriin vettä ja varsinkin jos et käytänyt tiskiainetta voiteluun, sekoita sitä rennosti veteen.
    • Kastele sieni saippuavedessä ja pyyhi renkaan sivut. Aseta kiekko ämpärin päälle ja tarkaile vuotoja renkaasta. Vuodot näkyvät pieninä kuplavuorina tovin kuluttua.
    • Kun vuodot näkyvät, ota rengas käteen, käännä vuotokohta alas ja ravistele kuten edellä. Ideana on loiskuttaa litkua renkaassa niin että se kulkeutuu vuotoon ja tiivistää sen.
    • Pyyhkäise kuplat pois märällä sienellä ja toista.
  1. Lisää tarvittaessa ilmaa ja tai litkua. Tässä vaiheessa rengasta ei kannata irroittaa enää koska koko tiivistys menee helposti hukkaan. Omassa proggiksessa minä en joutunut litkua lisäämään.
    • Kun litkut ovat renkaassa, sitä turskahtaa helposti aina kun avaat venttiilin.
    • Jos joudut lisäämään litkua, niin venttiili kannattaa kääntää ensiksi ylös ja puhaltaa puhtaaksi laskemalla vähän ilmaa renkaaseen, laskea ilmat ja vasta sen jälkeen kääntää venttiili alas ja lisätä litkua ventiilin varresta ruiskulla.
  1. Kun vuodot laantuvat, laske vielä renkaat täyteen ja jätä ne seisomaan ainakin muutamaksi tunniksi tai jopa vuorokaudeksi ja tarkista sitten paineet. Jos renkaat eivät pahemmin vaju, ne ovat valmiit ajoon.
  2. Tarkista siis ajopaineet oman mieltymyksen mukaan ja anna palaa. Lenkillä kannattaa vielä varmuudeksi pitää rengastyökaluja ja ainakin yhtä varasisuria.
Litkutettu rengas tekeytymässä. Huomaa pienet valkoiset vaahtokasat jotka merkkavat vuotoja.
Litkutettu rengas tekeytymässä. Huomaa pienet valkoiset vaahtokasat jotka merkkaavat vuotoja.

Yhteenveto

Tämä ohje oli ns. pitkä kaavan mukaan. Litkutus voi onnistua myös jouduttaen, yhdeltä istumalta, mutta itse en ole sitä kokeillut ja Stanin ohjeet eivät myöskään erityisesti sitä suosittele keltaiselle teipille. Kumisen vanenauhan kanssa peli on eri, ja sen kanssa voinee askarrella koko litkutuksen samaan syssyyn.

Tämä ohje tai kuvaus siis koskee etupäässä Stanin omille vanteilleen suosittelemaa keltaisen teipin menetelmää ja Schwalben TLR-renkaita. Fillarifoorumin keskustelu osoittaa, että useimpia vanne/rengas-yhdistelmiä on ainakin yritetty litkuttaa, vaihtelevalle menestyksellä. Voi olla että ylitulkitsen, mutta vaikuttaa, että suurin osa ongelmista johtuu komponenttien heikosta yhteensopivuudesta tai mahdollisesti myös heikosta valmistelusta. Näillä vanteilla ja renkailla tämä homma sujui niin hyvin kun se ensimmäistä kertaa vaan voi mennä.

Uskoisin, että hankkeessa on hyvien komponenttien ja muun valmistelun ohella kaksi asiaa jotka tekivät sen helpoksi. Nämä ovat renkaan voitelu ja paineilma. Yritin repiä Ralphit vanteelle kuivana suoraan paketista kun laitoin niitä ensimmäisen kerran sisureiden kanssa, ja se oli yhtä tuskaa. Tässä suhteessa renkaissa ja rengas-vanne -yhdistelmissä on eroja. Eli kannattaa pitää vara, että renkaan reunanauha on vanteen urassa kun sitä asentaa ja kannattaa rohkeasti voidella renkaat varsinkin varsinaisessa litkutuksessa. Muista myös Stanin knoppi ja aloita asentaminen venttiilin vastapuolelta. Toinen suuri apu on jos saatavilla on paineilmaa. Harrastuksen vuoksi kokeilin ja sain kuin sainkin toisen renkaan nousemaan jalkapumpulla kuivaharjoitelussa. Tämä vaati tosin käytössä olleella pumpulla ainakin melko päättäväistä, ellei raivokasta, pumppaamista. Joku on kokeillut hiilidioksidipatruunallakin, mutta ainakin 29×2.35″ rengas ei välttämättä patruunasta täyty ja lysti on kallista joka tapauksessa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s